2011-09-11

9 data mining lagar

Fritt översatt och tolkat från Tom Kahbaza's artikel som finns i sin helhet på
http://khabaza.codimension.net/index_files/9laws.htm

1st Law of Data Mining – "Business Goals Law":
Data mining ska inte ses som en teknologi utan en process för att lösa affärsproblem eller uppnå affärsmål.

2nd Law of Data Mining – "Business Knowledge Law":
Data mining är en iterativ process där kunskap om verksamheten är kärnan i alla steg.

3rd Law of Data Mining – "Data Preparation Law":
Även fast data har genomgått en gedigen ETL process består mer än halva data mining processen att förbereda data för att kunna bygga modeller.

4th Law of Data Mining – "NFL-DM":
NFL-DM står för "There is No Free Lunch for the Data Miner".  Det finns ingen genväg till att hitta rätt modell för en given tillämpning utan den kan bara upptäckas genom experiment.

5th Law of Data Mining – "Watkins’ Law":
Det finns alltid mönster. Har man affärsrelevant data finns det alltid mönster som är användbart, även om det inte är det man väntade sig.

6th Law of Data Mining – "Insight Law":
Data mining algoritmer kan hitta mönster som den mänskliga hjärnan inte klarar av att se. Männsikan kan med hjälp av data mining få insikt i datat och lösa affärsproblem.

7th Law of Data Mining – "Prediction Law":
En prediktiv modell tillför ny information lokalt baserad på generalisering av de mönster som algoritmen hittar.

8th Law of Data Mining – "Value Law":
Värdet av data mining resultatet bestäms inte av noggrannheten eller stabiliteten av prediktiva modeller utan av nyttan som tillförs till verksamheten.

9th Law of Data Mining – "Law of Change":
Alla mönster kan ändras eftersom både omvärlden och förståelsen för datat förändras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar