2012-02-20
Target upptäckte tonårsgraviditet före pappan
Target i USA har insett att blivande föräldrar är en intressant målgrupp att få till lojala kunder så tidigt som möjligt. Med hjälp av data mining har de identifierat mönster i hur deras befintliga kvinnliga kunder förändrar sitt köpbeteende i samband med att de blir gravida. Totalt handlar det om 25 artklar som ska avslöja en gradivitet. I den här artikeln berättar de en anekdot som nästan är för bra för att vara sann där de har identifierat att en tonårstjej är gravid och skickat hem riktad reklam med barnartiklar varpå tjejens pappa blir upprörd över att de uppmuntrar hennes dotter att bli gravid, när hon i själva verket redan var det. Det vara bara pappan som inte kände till det ännu. Vidare handlar artikeln om hur viktigt det är att inte avslöja för kunder hur mycket man faktiskt vet om dem utan att försöka smyga in riktad reklam så att det verkar slumpmässigt. Undra hur länge det kommer att dröja innan gemene man genomskådar denna typ av maskering? Kommer konsumenterna acceptera att våra vanor avslöjar mer om oss än vi tror och se värdet i det istället för att skrämmas? Eller kommer konsumenterna vilja bli mer anonyma för att inte kunna bli spårade? Hur som helst så är den här anekdoten så pass bra att den säkert kommer att bli en klassiker precis som Walmarts gamla blöjor och öl exempel.
Etiketter:
Data Mining
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar